DEMO Html5DEMO WORDPRESSDEMO WEBSHOP

En tjekliste til nye eller kommende webshop ejere

En tjekliste til dig der skal igang med en webshop

Artiklen er opdateret den: 27. marts 2024

Listen er inddelt i steps, med de vigtigste øverst!
Ikke alle punkter er nødvendige, så bare rolig du behøver ikke stresse, før du overhovedet er kommet i gang med din webshop.

1) & 2) er et must for alle, derefter vil prioriteringen være forskellige webshop for webshop.

1
Betaling
Cookie og privat-politik
Betalingsbetingelser / returpolitik
Backup

Betaling: Med en konto hos Nets (Nets Easy) – https://ecom.nets.eu/da/ og deres betalings-plugin installeret er WooCommerce forbundet og klar til at modtage betaling via de almindelige betalingskort samt mobilepay.
I WooCommerce skal du angive din unikke “Secret Key” og “Checkout key“, som du kan se i din Nets konto.
Begge findes også som “test-key”, så du kan teste betalingsflowet under etableringen af din shop.

Læse omkring integrationen imellem Nets og WooCommerce her: https://docs.krokedil.com/nets-easy-for-woocommerce/

Cookie: Du skal selvfølgelig overholde Cookielovgivningen.
Til det kan du bruge et plugin eller en af de mange tjenester som eksempelvis Cookie Script ( https://cookie-script.com/ )

Betalingsbetingelser / Returpolitik: Her er der god information at læse på Shipmondo https://shipmondo.com/dk/blog/tjekliste-skabelon-handelsbetingelser/

Backup: Langt de fleste webhoteller tager backup af deres kunders filer og data. MEN husk, at det altid er dig, der er ansvarlig for dine data og dig der kommer i problemer, hvis en opdatering, kode ændring, hackerangreb går galt.
Det er vigtigt, at du ved, hvor ofte din host tager en backup, og hvor længe de gemmer den.
Derudover er det MEGET vigtigt, at du har mindst 1 ekstern backupservice af din shop!

2
Alm. tekst samt meta info
Produktbilleder

Dette punkt er en selvfølgelighed. Mange der ikke har erfaring med at drive en webshop, vil nok undre sig over hvorfor overhovedet skrive det på listen, når nu det er så åbenlys?

Det er der efter min mening 2 gode grunde til.

Den første er tidsforbruget til at forfatte og indsamle informationer til de enkelte produkttekster (vaskeanvisninger, størrelsesguides o.lign.).
Mange overraskes over, at dette arbejde kan være meget tidskrævende, kræver viden omkring SEO, god planlægning … og er nok også en smule kedeligt!

Nummer to er produktbilleder. Her kan det måske overraske, at ikke alle producenter har de flotte produktbilleder, som vi ønsker.

Er der noget, der sælger, er det gode, lækre billeder – men det er langt fra sikkert at de findes!
Mange har derfor deres eget “lille fotoatelier” – fototeltet. Det betyder så, at der også skal bruges tid til redigering og optimering af billeder.

3
Fragt og labels

Fragt og labels : Her er det svært at komme uden om danske Shipmondo (tidligere Pakkelabels.dk).
Faktisk kan de både hjælpe dig med betaling, fragt, printe labels til når du skal sende pakken til kunden, integration til regnskabsprogram og lagerstyring.

Via et plugin “Shipmondo til WooCommerce” kan du indtaste dine “nøgler”, som du får når du opretter dig på Shipmondo. På den måde forbinder du din webshop med din Shipmondo konto, og dermed alle de mange fragtfirma som du Shipmondo har aftale med.

4
Nyhedsbrev
SoMe
Google Analytics

Nyhedsbrev: Her er MailChimp stadig en af de helt store. Det virker, har god integration med WooCommerce og er gratis så længe du har under 500 tilmeldte. Har du flere / får flere begynder priserne omkring 90 kr pr. måned.

SoMe: Facebook, Instagram, TikTok og alle de andre sociale platforme kan være en salgsplatform for din webshop. En måde at drive kunder til butikken – MEN som med meget andet, er det et stort og vedholdende arbejde der her skal udføres, for at booste din indtjening og promovere dit brand.
En forholdsvis nem metode er, at blive medlem i en Facebook grupper der er centreret omkring et givent brand. Her kan du tilbyde rabatter og poste nyheder direkte til det helt rigtige kundesegment.
“Det kan godt være der kun er 200 med i gruppen, men de er alle super interesserede i netop det brand som du også sælger”.

Google Analytics (GA): Når du benytter Email marketing samt SoMe-promovering, giver det god mening at finde ud af, hvor dine kunder kommer fra – hvad der driver trafik til din shop. Her er GA et fantastisk redskab.
MEN og der et stort MEN efter min mening. Jeg ser til stadighed, at mange sætter GA-sporing på deres hjemmeside, uden at bruge den data de opsamler.
Er du typen, der synes, det er sjovt at følge lidt med. Så er min klare anbefaling, at du IKKE skal benytte GA. Det gør kun din hjemmeside langsommere, med den risiko det giver for at miste kunder, samtidig skal du have endnu mere styr på din cookie-politik.

5
Google Search Console
Google My Business
TrustPilot
e-mærket
Ønskeskyen

Google My Business: Giv bl.a. dine kunder mulighed for at anmelde din butik og produkter. Se en god artikel om emnet her.

Google Search Console: Her får du et indblik i hvordan Google “ser” din hjemmeside. Hvilket sider på domænet der er indekseret, og hvilke der ikke er. Her finder ligeledes information omkring eventuelle fejl og mangler på de enkelte sider.

Det vil ikke være ualmindeligt hvis mange af dine produktsider IKKE er indekseret, da Google ofte ser dem som “tynde” – sider uden vigtig indhold og / eller med meget lidt indhold.
Det er vigtig i forhold til SEO, at alle dine kategorisider er indekseret og med godt optimeret indhold, der kan findes i Google (SERP).

TrustPilot, E-mærket og Ønskeskyen o.a.: Alle tre er betalte services som kan “forstærke” din webshop og salg. MEN min erfaring er, at du skal være meget kritisk med den type ydelser. Hvis det koster mere end det booster dit salg, ja så er det jo åbenlyst en forkert service til netop din shop.

En god ide er, at se hvad dine kolleger / konkurrenter gør og lade sig inspirere af det.
Har alle andre webshop med tilsvarende produkter Ønskeskyen integreret i shoppen. Ja, så giver det måske mening at du også gør det!

Som shopejer vil du helt sikkert blive kontaktet af diverse telefonsælgere der vil sælge dig et abonnement på en ydelse: “Der bare booster dit salg helt vildt“.
Her er det godt med lidt stålfasthed, og husk at du kan forhandle om pris og vilkår!
Er det virkelig så godt kan du jo give dig en gratis prøveperiode!

6
Integration til regnskabsprogram
Integration til lager / lagerhotel

Her er det igen Shipmondo der kan levere.
https://shipmondo.com/dk/integrationer/

7
Staging environment (udvikling)

Staging environment er en kopi af hele din hjemmeside som ikke er synlig for Google og andre end dig selv. Her kan du teste og udvikle design og kode, uden at ændre noget på den rigtige shop.
Når du er tilfreds med dine ændringer “pusher” du ændringerne til shoppen (live server). Benyttes ofte til at sikre, at nye opdateringer ikke ødelægger opsætningen. Du kan teste uden at være bange for at noget går galt!